Allmänna Villkor för Tjänster mellan KK-Digital Consulting AB och Kunden

 

1. Inledning

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller för avtal om tjänster (”Tjänsterna”) mellan KK-Digital Consulting AB, org. nr 559388-7671 (”KKDC”), och kunden (”Kunden”), som kan vara en privatperson (konsument) eller ett företag.

2. Tillämplig lag
  • För privatpersoner: I första hand gäller Konsumenttjänstlagen (1985:716) och i förekommande fall även Distansavtalslagen (2005:59) om avtal ingås på distans. Dessa villkor syftar till att förtydliga och komplettera tillämplig lagstiftning. Vid eventuell försäljning av produkter till privatpersoner, gäller i första hand Konsumentköplagen (2022:260).
  • För företag: Avtalsrättsliga principer och dessa Villkor tillämpas.
3. Avtalets ingående

Kunden anses ha läst igenom dessa villkor, förstått dess innebörd och godkänner samt samtycker till samtliga punkter i dessa Villkor genom att acceptera en offert, bekräfta en beställning, eller på annat sätt ingå avtal med KKDC. Genom att inte bestrida dessa Villkor anses Kunden ha gett sitt samtycke.

4. Tjänsternas utförande

KKDC är ett tjänsteföretag som erbjuder IT-support, hemsidesutveckling, SEO-tjänster, serviceavtal och andra relaterade tjänster till privatpersoner och företag. KKDC åtar sig att utföra Tjänsterna på ett professionellt och fackmannamässigt sätt.

KKDC lämnar inga garantier för att alla problem kan lösas eller att alla uppdrag kan utföras till fullo. Ett uppdrag kan debiteras Kunden oavsett om det av olika skäl inte kunnat slutföras i dess helhet, till exempel om nödvändiga uppgifter från Kunden saknas, om Kundens befintliga hård- eller mjukvara är inkompatibel eller defekt, eller om problemet är olösbart givet förutsättningarna. KKDC ansvarar inte för fel eller brister i Kundens befintliga system, programvara, eller utrustning.

5. Tjänstebeskrivningar och tillkommande arbeten

För tjänster med fast pris kan det finnas specifika tjänstebeskrivningar som återfinns på KKDC:s hemsida och/eller bifogas i offerter eller orderbekräftelser. I tjänstebeskrivningen framgår vad som ingår, vad som inte ingår, samt vilket ansvar som åligger Kunden för att tjänsten ska kunna levereras.

Alla tillkommande arbeten och moment utöver det som eventuellt ingår i fasta priset för tjänsten debiteras enligt vid var tid gällande prislista med fasta eller löpande tillkommande kostnader, alternativt enligt överenskommelse. Tillkommande arbeten och material måste accepteras av Kunden innan KKDC kan påbörja sådana arbeten.

6. Tidsbokning och avbokning
  • Privatpersoner: Kunden och KKDC kommer överens om datum och tid för eventuella hembesök eller distanssupport. Om uppdraget inte färdigställs på den gemensamt överenskomna dagen får Kunden och KKDC komma överens om en ny tid för slutförande av uppdraget. Avbokning eller ombokning av en bekräftad tid ska ske senast 24 timmar innan avtalad tid. Vid senare avbokning eller ombokning debiteras en avbokningsavgift om 500 kr inklusive moms. Akuta avbokningar görs till KKDC:s kundtjänst på 031-320 41 68 eller till info@kkdigital.se. Om KKDC inte kan få tillträde till Kundens bostad eller system vid avtalad tid, och Kunden inte kan nås, debiteras en avbokningsavgift enligt ovan.
  • Företag: Kunden och KKDC kommer överens om datum och tid för uppdragets utförande. Avbokning eller ombokning av en bekräftad tid ska ske senast 48 timmar innan avtalad tid. Vid senare avbokning eller ombokning debiteras en avbokningsavgift om 1000 kr exklusive moms.
7. Ansvar

KKDC ansvarar för skador som uppkommer under uppdragets utförande och som orsakats av KKDC:s vårdslöshet. KKDC har tecknat en ansvarsförsäkring. KKDC ansvarar inte för förlust av data. Kunden ansvarar för att säkerhetskopiera data innan påbörjat arbete. KKDC kan aldrig ställas betalningsskyldig för direkt eller indirekt skada som uppkommit på Kundens utrustning, mjukvara eller data i samband med uppdragets utförande.

Kunden ska reklamera eventuella skador till KKDC inom skälig tid efter att skadan upptäckts.

8. Reklamation

Reklamation av Tjänsterna ska göras till KKDC inom skälig tid efter det att Kunden upptäckt eller borde ha upptäckt felet eller bristen. Reklamationer ska innehålla en beskrivning av felet eller bristen.

9. Priser och betalning

KKDC debiterar Kunden för utförda Tjänster antingen enligt överenskommet fast pris eller löpande räkning per påbörjad halvtimme, om inget annat avtalats. Vid var tid gällande priser finns tillgängliga på KKDC:s hemsida.

Om Kundens geografiska placering är utanför Stor-Göteborg eller på en plats som kräver särskilda transportmedel kan separat överenskommelse träffas om tillkommande reseersättning.

Betalning ska ske mot faktura inom 30 dagar från fakturadatum. Vid betalning efter förfallodagen har KKDC rätt att debitera påminnelseavgift (f.n. 60 kr) och dröjsmålsränta enligt räntelagen (referensränta + 8%). KKDC har rätt att överlåta fakturor till extern part för inkasso och vidta andra åtgärder för att driva in förfallna fordringar.

Alla priser anges inklusive moms om inte annat anges.

10. Personuppgifter

KKDC behandlar personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning (GDPR) och KKDC:s integritetspolicy, som finns tillgänglig här.

11. Ändringar av villkoren

KKDC har rätt att ändra dessa Villkor. Vid väsentliga ändringar kommer KKDC att informera Kunden i förväg.

12. Tvistlösning

Tvister med anledning av dessa Villkor eller avtalet om Tjänster ska i första hand lösas genom förhandling mellan parterna. Om parterna inte kan komma överens, ska tvisten avgöras av allmän domstol med tillämpning av svensk rätt. För privatpersoner kan tvist även prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

13. Kontaktuppgifter

KK-Digital Consulting AB Organisationsnummer: 559388-7671 | Adress: Sydatlanten 6, 418 34 Göteborg | E-post: info@kkdigital.se | Telefon: 031-320 41 68

14. Särskilda villkor för specifika tjänster
  • (Serviceavtal): Om kunden tecknar ett serviceavtal med KKDC kommer separata villkor för serviceavtalet att tillämpas.
  • (Hemsidor och SEO): Vid utveckling av hemsidor och SEO-tjänster ska KKDC och kunden upprätta separata avtal som reglerar omfattning, leverans, äganderätt till material, eventuella garantier och andra specifika villkor som kan vara aktuella för dessa tjänster.
  • (Distanssupport): Vid distanssupport debiteras per påbörjad kvart (15 min).
15. Ångerrätt (för privatpersoner vid distansavtal)

Enligt distansavtalslagen har privatpersoner rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från det att avtalet ingicks. Ångerrätten gäller dock inte för tjänster som har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen, om tjänsten inte kan återlämnas på grund av sin beskaffenhet. Om Kunden vill utöva sin ångerrätt ska Kunden meddela KKDC detta inom ångerfristen. Kontaktuppgifter finns ovan.

16. Force Majeure

KKDC är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i omständighet av det slag som anges nedan (“befriande omständighet”) och omständigheten förhindrar, 1 eller avsevärt försvårar, fullgörandet i rätt tid därav 2 och KKDC inte kunnat råda över omständigheten. Såsom befriande omständighet ska anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, åsknedslag, brand, översvämning, störningar 3 i allmänna kommunikationer eller annan omständighet utanför KKDC:s kontroll.

17. Övrigt

Skulle någon bestämmelse i dessa villkor vara ogiltig, ska detta inte innebära att villkoren i dess helhet är ogiltiga, utan i den mån ogiltigheten väsentligen påverkar parts utbyte av eller prestation enligt villkoren ska skälig jämkning av villkoren ske.

18. Immateriella Rättigheter

Kunden erhåller ingen äganderätt till programvara, dokumentation eller data som tillhandahålls av KKDC inom ramen för Tjänsterna. Kunden får inte kopiera, ändra, dekompilera, eller på annat sätt otillbörligen utnyttja sådan programvara, dokumentation eller data.

19. Sekretess

Parterna förbinder sig att inte för tredje part avslöja konfidentiell information som erhållits från den andra parten i samband med Tjänsternas utförande. Denna sekretessförbindelse gäller inte för information som är allmänt känd eller som part måste lämna ut enligt lag eller myndighetsbeslut.

© 2025 KK Digital - Din Strategiska IT-Partner för Företag och Privatpersoner